We weten allemaal al dat Instagram naast privé ook zakelijk slim in te zetten is. Onze favo app – die in 2010 werd gelanceerd – heeft alleen in Nederland al meer dan 6 miljoen gebruikers. Alleen dat is al een goede reden om Instagram strategisch in te zetten. In dit blogartikel geven we je 10 fun facts about Instagram!  

95 miljoen posts per dag

Dagelijks worden er ruim 95 miljoen posts geplaatst en er zijn meer dan 1 biljoen mensen die het platform maandelijks gebruiken. Say what?! Instagram is dus zéker wel waardevol.

Gebruikstijd van Instagram

Instagram gebruikers zitten gemiddeld dagelijks 53 minuten op het platform. Wil je kijken hoe lang jij gemiddeld per dag op Instagram te vinden bent? Open in instellingen ‘Je activiteit’ – et voilà. 

Tip: Wanneer je een business account hebt, kun je in de statistieken ook zien wanneer jouw volgers actief zijn.

Hashtags

Ongeveer 20% van de Instagram gebruikers die een post plaatsen gebruiken (een) hashtag(s). Het is dus écht wel verstandig om hashtags te gebruiken in je posts. Je kunt er maximaal 30 gebruiken!

Actieve volgers

Wist je dat je kunt zien hoeveel van jouw volgers momenteel actief zijn op Instagram? Swipe naar de camera (alsof je een Story plaatst) en ga vervolgens naar de live functie. Daar staat hoeveel van jouw volgers as we speak actief zijn!

Gepersonaliseerde GIFS

Gepersonaliseerde GIFjes in jouw eigen huisstijl? Hoe vet is dat! 

De meest gebruikte Storyfunctie is toch wel een GIF. Om je Story nét even wat gezelliger te maken of om de aandacht te vestigen op één onderwerp. Je vindt er duizenden GIFjes gemaakt door verschillende creators. Maar hoe tof zou het zijn om je eigen GIFjes te hebben?

Tik Tok

Let’s face it: met de snel stijgende populariteit van TikTok is dit platform de grootste concurrent van Instagram. Daarom wilt Instagram niet meer dat gebruikers TikTok video’s op Reels plaatsen. Video’s met een TikTok watermerk worden dan ook niet lekker meegenomen in het algoritme. Zonde dus! 

Tip: maak voordat je je TikTok plaatst een schermopname van je TikTok. Zo heb je de video toch in je cameraroll staan, zonder watermerk!  

Posts archiveren

Wanneer je al een lange tijd actief bent op Instagram heb je hoogstwaarschijnlijk een hoop posts online staan. Soms is het lekker om even met een frisse start te beginnen óf posts weg te halen die nu niet meer relevant zijn. Maar wacht even! Je hoeft je posts niet meteen te verwijderen. Wist je dat je posts ook kunt archiveren? Zo kun je ze later nog eens bekijken of misschien wel weer terugzetten! 

How to? Tik op de drie puntjes die boven aan je post staan, onder de functie verwijderen staat de functie archiveren. Je gearchiveerde posts kun je terugvinden bij instellingen onder het kopje ‘Archief.’

Highlight covers

Wij zien het maar al te vaak voorbij komen: dat mensen eerst een Story plaatsen om die vervolgens als highlight cover te gebruiken. Maar dat hoeft helemaal niet! Je kunt direct vanaf je galerij een foto uploaden om te gebruiken als highlight cover.

Hoe doe je dit? Easy! Als je je highlight wilt bewerken kies je voor ‘omslag bewerken’ en als je dan goed kijkt zie je links naast de Stories van je highlight ook een galerij icon staan. Als je hierop klikt kun je zo een foto vanuit je galerij uploaden.

Post formaten

Instagram is in 2010 begonnen met het plaatsen van vierkante foto’s en video’s, ter inspiratie van de polaroid camera. Maar sinds 2015 kun je ook andere formaten uploaden.

Wil je alle Instagram video formaten weten? Kijk dan even op onze Instagram, daar zie je een post met alle formaten!

Influencer marketing

Sinds de komst van Instagram is influencer marketing alleen maar groter geworden. Instagram is het populairste influencer kanaal onder bedrijven én consumenten.

Wist je dat vooral micro-influencers mega hard aan het groeien zijn op Instagram? Zij plaatsen voornamelijk relatable content waarin de consument zich beter kan vinden. Ideaal dus voor bedrijven met een specifieke doelgroep!