Jouw Instagramprofiel. Je kunt het zien als je online visitekaartje. Met dit visitekaartje wil je jouw (potentiële) klanten de juiste informatie geven en laten zien hoe en waarvoor ze je kunnen bereiken. Je kunt maar één keer de eerste indruk maken, dus je Instagramprofiel moet je zo goed en duidelijk mogelijk inrichten. Binnen een paar seconde checken bezoekers van je profiel of ze je wél of niet gaan volgen. Hoe je dit doet? Door een knallende Instagram bio!

 

1. Schakel over naar een zakelijk account

Heb je nog een persoonlijk account? Schakel hem – nu direct ja! – over naar een zakelijk account. Zo’n zakelijk account heeft namelijk een aantal voordelen.

Met een zakelijk account kun je belangrijke bedrijfsinformatie toevoegen, zoals de openingstijden, het adres van jouw onderneming en/of je telefoonnummer. Ook krijg je met een zakelijk account toegang tot statistieken, denk hierbij aan wat het bereik van jouw berichten zijn en wat voor acties er uitgevoerd worden n.a.v. jouw Stories. Deze statistieken zijn dus al mega waardevol, maar ook kun je gemakkelijk terugvinden hoe jouw Instagram doelgroep is samengesteld, wanneer zij het meest actief zijn én waar ze vandaan komen. Onwijs handig voor je social media strategie dus!

2. Een duidelijke profielfoto

Je profielfoto moet direct raak zijn. Laat zien wie je bent, door bijvoorbeeld een duidelijke foto van jezelf in te stellen als profielfoto, of het logo van jouw onderneming. Dit is niet voor iedere onderneming hetzelfde. Ben jij een online ondernemer en ben jij hét gezicht van je onderneming? Dan raden wij je aan om een foto van jezelf te gebruiken. Heb je een grotere onderneming, met bijvoorbeeld meerdere mensen in dienst, dan kun je jouw logo instellen als profielfoto!

💡 Tip: verander je profielfoto niet al te vaak. Wanneer je voor een lange tijd dezelfde profielfoto hebt, zal dit zorgen voor herkenning!

3. Verander je Instagram naam

Boven je Instagram bio staat jouw Instagram naam. Het is natuurlijk slim om hier je eigen naam in te zetten, maar het is nóg slimmer om hier de keywords van jouw onderneming in te vermelden. Ben je een grafisch vormgever of een Virtual Assistant? Vermeld dit dan! 

Waarom is dit slim? Omdat je zo beter gevonden kunt worden op Instagram én het voor iedereen meteen duidelijk is wat je doet. 

4. Een sterke tekst

Naast een duidelijke profielfoto en een sterke Instagram naam, is een biografie ook heel belangrijk. In een Instagram Bio kun je kort omschrijven wat je doet en waarom jouw potentiële klanten voor jou moeten kiezen. Je hebt hier maar 150 tekens voor, dus gebruik ze goed!

  • Gebruik emoij’s voor een leuke toevoeging. Met emoij’s kun je sommige worden vervangen en dit scheelt weer tekens! 👏🏻 
  • Gebruik 2/3 keywords die jouw onderneming omschrijven
  • Zet een CTA (call to action) in de laatste regel zoals: Lees hier meer over ons! (met een verwijzing naar de link in je bio)

5. Call to action + link

Dan hebben we alleen nog de zogeheten Link in bio over. In je Instagram profiel kun je een link toevoegen, naar bijvoorbeeld je website. Omdat Instagram je maar één link laat toevoegen, moet je hier slim gebruik van maken. Het kan vaak voorkomen dat je jouw volgers naar meerdere linkjes wilt verwijzen. Bijvoorbeeld een nieuw blogartikel, je dienstenpagina of je contactformulier. Wanneer je alleen het linkje naar je website plaatst, zullen jouw volgers sneller afhaken. Ze moeten zichzelf nog wegwijs maken door jouw website heen en zo komen ze niet meteen bij jouw nieuwste blogartikel uit. Daar hebben we een oplossing voor!

Er zijn verschillende tools waarmee je 1 link kunt doorverwijzen naar meerdere pagina’s, zoals Linktree of Linkin.bio van Later. Wij raden dit niet altijd aan, omdat je zo niet gemakkelijk het verkeer naar je website kunt tracken. Wat wij wel aanraden: een losse websitepagina aanmaken (die niet in je menu komt te staan) om daarin door te verwijzen naar de verschillende items, zoals je blogartikel en je dienstenpagina. De link naar deze losse websitepagina plaats je vervolgens in de Link in bio, et voilà, you’re good to go.

Jouw Instagram profiel draait helemaal om jou! Aan de hand van het complete plaatje – profielfoto, naam & bio – maken de bezoekers de keuze om jou te volgen. Zorg ervoor dat het er professioneel en aantrekkelijk uitziet, dat jouw potentiële volgers meteen kunnen zien wat je doet én geef ze een reden om jou te volgen.

Wil je dat wij eens meekijken naar jouw Instagramprofiel? Stuur ons dan een berichtje op Instagram, wij helpen je graag!