Een goede huisstijl is mega belangrijk voor jouw onderneming. Een huisstijl laat zien wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Het is als het ware het DNA van jouw bedrijf. Ook zorgt een huisstijl voor herkenning. Hoe je dat doet? Door je huisstijl overal in door te voeren!

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is letterlijk de ‘stijl van een huis’ ofwel; de presentatie van je onderneming. Als je je vasthoudt aan één huisstijl gaat men je herkennen én het onderscheidt je van je concurrent. Ook kan je huisstijl een versterking zijn van naamsbekendheid. Denk hierbij eens aan de gele M. One of our fave restaurants. 🍟 De McDonald’s is heel erg herkenbaar aan de gele M uit het logo. Dit element wordt ook doorgevoerd op de Happy Mail Box, het interieur, de app, social media en op drukwerk. Overal zie je dit dus terug in combinatie met o.a. de huisstijl kleuren, fonts en het gehele logo van McDonald’s.

Waar bestaat een huisstijl uit?

Huisstijl, branding, logo.. Waarschijnlijk heb je al deze termen wel eens voorbij zien komen. Maar wat is wat? Waar bestaat je huisstijl nou uit? Kort samengevat: een logo, de kleuren, de lettertypes en eventuele elementen vormen samen jouw huisstijl. Een huisstijl is dus meer dan alleen een logo. Als we het hebben over ‘branding’, gaat dat nog een stapje verder. De branding van een bedrijf is de huisstijl, de fotografie en de tone of voice. Het complete plaatje dus. 

Het is heel belangrijk om een sterke huisstijl in te zetten. Zeker als online ondernemer zijnde is het slim om hier eens echt goed in te duiken. Jouw huisstijl moet niet alleen herkenbaar zijn, maar het moet ook jouw eigen persoonlijkheid vertegenwoordigen. Zorg er dus voor dat jouw huisstijl past bij jou. Welke kleuren vind jij mooi? Welke lettertypes spreken jou aan? 

Heb je hulp nodig bij het versterken van jouw huisstijl of branding? Neem dan contact met ons op, dan kijken wij even met je mee! 

Hoe kun je je huisstijl doorvoeren?

Een goede huisstijl gaat niet om mooi of lelijk, maar om consistentie. Als je je vasthoudt aan een huisstijl gaan mensen je herkennen. Een tip vanuit ons is dat een sterke opvallende huisstijl sneller wordt gezien en makkelijker wordt onthouden. So be unique!

Om ervoor te zorgen dat je consistent blijft met jouw huisstijl kun je het volgende doen:

  • Ieder document (flyers, posters, online documenten) die je opmaakt, maak je in één stijl op
  • Naast het delen van foto’s op social media, kun je ook quotes of infographics opmaken in jouw huisstijl
  • Jouw website is waar je jouw huisstijl helemaal kunt laten zien, maak daar dus ook gebruik van! Zorg dat hier de kleuren en de elementen goed naar voren komen

Easy! Zorg er dus als eerst voor dat je een sterke huisstijl hebt, waar je 100% tevreden over bent. Daarna kijk je naar hoe je jouw huisstijl kunt doorvoeren via alle visuele uitingen én zorg je dat je hierin consistent blijft.